SCANIA

Sammanfattning

  • Case: Scania vill vara ledande i skiftet från fossila bränslen till förnybara och vill veta om deras kunder är med på resan. 
  • Genom arbete i Design Thinking faserna  - Empatisera, Definiera, idégenerera till Prototypa kom vi fram till en lösning i form av ett medlemskap som bryter den problematiska "Investeringscirkeln". 
  • Hade vi haft mer tid, skulle vi testat idén, itererat och prototypat på nytt. Vidare hade vi gjort användartester, AB tester mm. En lärdom jag tar med mig. 

Insikter arbetssätt

  • Kick-off är underskattat! En stabil grund av genomdiskuterade förhållningssätt, förväntningar och förutsättningar gör ett lyckat sammarbete! Det har denna ambitiösa och generösa grupp visat
  • Trust the Process! Metoden "Design Thinking" välkomnar kaos, frustration och ovisshet med vetskapen att det kommer klarna..
  •  Att ständigt göra, testa och iterera är viktigt för processens gång
  • "Misslyckanden = lyckade missar!"  Våga misslyckas!

Inledning

Jag hade turen att få samarbeta med en väldigt ambitiös och klok grupp på fem personer. Vi startade samarbetet med kick-off, där arbetssätt, förväntningar och gemenskap satte ramarna för projektets framgångar.

Fördjupning i uppdraget från Scania - Som vill vara ledande i skiftet till förnybara bränslen från fossila och vill veta om deras kunder är med på den resan.

Min roll: UX Strategi, UX Research (Omvärldsanalys, bransch-.research, intervjuer, analys) Workshopfacilitering, idégenerering, användartester.


Arbetsprocess och Metoder

Omvärldsbevakning - Scanias visioner och webbplats, hållbarhet och miljö inom lastbilsbranschen, konkurrenter, forskning med mera.

Effektkartläggning av målgrupp - Vi började titta på olika målgrupper genom att kartlägga dem i en mindmap och sedan i en Impact/effort scale för att jämföra vilka som var lätta att få kontakt med och vilka som gav oss mest kunskap.

Med den research vi hade att gå på, var åkerierna de som kunde ge oss mest information som också var relativt lätta att hitta (I en pandemi).

Metoder som vi använde oss av för att samla in data utifrån vår målgrupp var intervjuer, observationer ute på fält och enkäter. Den kvalitativa data fick vi från 10 st intervjuer, där vi pratade med chaufförer, åkerier med olika inriktningar och intresseorganisationer. Vi gjorde fältstudier på Scanias anläggning i Södertälje, där vi kollade området och intervjuade en chaufför intill deras bränslestation. Vi skapade även en online enkät som vi postade i relaterade Facebook grupper. Det stod för vår kvantitativa data. Totalt fick vi 75 svar.

Empatisera

Definiera

Idégenerera

Bygga och Prototypa - skiss

Bygga och Prototypa


Kategorisering av data, Tematisk analys

Efter vi hade samlat all data från enkäten och transkriberat alla intervjuer så hade vi ett hav med info. För att kunna förstå oss på olika problem och behov så skapade vi olika kategorier som var: system/teknik, observationer, attityder, problem och övrigt. All denna kategoriserade information delade vi sedan in i sex olika teman.

Investeringscirkeln 

Allt detta fick oss att inse att det finns ett problem som vi har kallat "investeringscirkeln", som är vårt sätt att försöka förklara en ond cirkel som vi såg om och om igen i vår forskning med faktorer som är beroende av varandra som hindrar arbetet med miljömässig hållbarhet framöver i branschen.

How Might We?

Vi workshoppade fram potentiella HMW's, men landade slutligen i: HMW skapa ett mervärde eller något extra för de som satsar på investeringar som gynnar miljön?

Brainstorm HMW

För att kunna välja rätt idé så behövde vi hitta ett sätt att bryta investeringscirkeln och därför behövde vi hitta en idé som kan ge möjligheter att investera i hållbara fordon. Vi tror att om man hittar en ekonomisk ingång som bryter cirkeln så skapas det ringar på vattnet och fler områden kan förbättras och påverkas inom cirkeln.

Vår Idé - Medlemskap

Genom det här hittade vi en öppning och landade i idén om ett medlemskap. Idén om medlemskap fokuserar primärt på att sänka tröskeln för åkerier att investera i hållbara produkter och tjänster, genom att erbjuda rabatter och andra förmåner i utbyte mot att man faktiskt investerar i hållbarhet. Att tydligt visualisera vad åkerier vinner på att investera i hållbarhet - tror vi är en lösning som gör att hållbarhet kan prioriteras högre hos investerare och åkerier. Förmånerna och rabatterna är därför baserade på åkeriernas storlek och omsättning så att även mindre åkerier, som enmansåkerier, har möjlighet att ta del av medlemskapet. Det ska helt enkelt vara en lika låg tröskel för alla åkerier oavsett storlek.

Medlemskapet innebär då att användaren får ta del av erbjudanden som: Trygga leasingavtal, ett rabatterat bonusprogram som gynnar miljön, "Scania-märket" (ett certifikat) och personlig rådgivning.

  • Medlemskapsprogrammet har alltså potentialen att låta Scania visa deras åtagande till hållbarhet och vad de är villiga att göra för klimatet.
  • Medlemskapsprogram möjliggör också för Scania att bevisa att de arbete dom gör för hållbarhet är inte bara "greenwashing" utan att de faktisk vill skapa riktig förändring i branschen.
  • Medlemskapsprogrammet är önskvärt för både kunder och Scania i det att de hjälper varandra mot gemensamma mål. Scania hjälper kunder att investera i hållbara produkter och i längden bygger de värdefulla, starka och långsiktiga relationer med sina kunder.
  • Tjänsten är teknisk genomförbar eftersom den blir som ett extra tillägg på Scanias redan befintliga hemsida.
  • Allt som allt blir det möjligt för alla att medverka till en bättre värld oavsett storlek vilket gör medlemskapet hållbart både nu och i framtiden.

Prototyp

Areas to explore

Vi avslutade vår presentation för Scania med att lämna över stafettpinnen med olika områden som vi ansåg var intressanta för dom att fördjupa sig i.


Hanna Adolfsson  |   UX-Designer  |  © 2023
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång